Nordic walking, czyli sportowy spacer

Kategoria: Ruszaj się Opublikowano: sobota, 01 październik 2011 Renata Kuroczycka

Spacery to najbardziej uniwersalna forma ruchu. Ten rodzaj aktywności można uprawiać w każdym wieku, nie ma praktycznie żadnych ograniczeń zdrowotnych ani przeciwwskazań lekarskich. Wręcz odwrotnie: spacer na świeżym powietrzu bardzo korzystnie działa na naszą kondycję fizyczną oraz poprawia samopoczucie. Jest przy tym formą sportu wymagającą minimalnych wydatków pieniężnych – wystarczy wygodne ubranie i dobre buty.

Korzyści z regularnych spacerów są ogromne. Badania udowodniły, że poprawia się wydolność układu oddechowego i sercowo-naczyniowego, a mięśnie i kości ulegają wzmocnieniu. Podczas spaceru odpoczywa nasza psychika, umysł staje się spokojniejszy, odpływa również spora część „czarnych myśli”.

 

Osoby, które pragną zwiększyć intensywność ruchu mogą zamienić zwykłe spacery na nordic walking, czyli marsz ze specjalnymi kijami. Tę formę rekreacji wymyślono w Finlandii jako całoroczny trening dla narciarzy biegowych. Stosowanie kijów wymaga użycia pewnej siły, dzięki czemu angażuje się mięśnie górnej części ciała, które podczas standardowego spaceru są praktycznie nieużywane. Nordic walking może uprawiać każdy, bez względu na wiek, kondycję czy tuszę. Maszerować można przez cały rok, niezależnie od warunków terenowych (w parku, w lesie, nad morzem, w górach, na polnych drogach itd.). Kije ułatwiają utrzymanie stabilności oraz odciążają stawy kolanowe, dzięki czemu pokonanie wzniesień i pagórków staje się znacznie prostsze.

 

nordic-walkingPrzeprowadzone badania wykazały, że systematycznie uprawiany Nordic walking działa dobroczynnie na cały organizm:

  • rozwija siłę i wytrzymałość ramion oraz pasa barkowego,
  • wzmacnia mięśnie tułowia i nóg,
  • redukuje nacisk na nogi, co zwiększa łatwość chodzenia,
  • odciąża i uelastycznia stawy,
  • wzmacnia kościec,
  • usprawnia układ oddechowy oraz naczyniowo-sercowy,
  • spala sporą ilość kalorii, pomagając w schudnięciu.

Aby jak najwięcej skorzystać z dobrodziejstw Nordic walking warto rozpocząć jego uprawianie pod okiem instruktora, który nauczy prawidłowej techniki marszu i pomoże dobrać odpowiednie kije.

 

Istnieją trzy poziomy zaawansowania w marszu z kijami. Każdy z poziomów zależy od intensywności oraz celu chodzenia, natomiast technika wraz z wyposażeniem pozostają takie same (raz zakupione kijki służą przez długi czas).

Poziom 1 – „zdrowotny”

Marsz podstawowy dla osób, które chcą poprawić swoją kondycję, a także dla chorych po przebytych urazach czy zawałach, którzy nordic walking traktują jako dobry sposób rehabilitacji. Na tym poziomie treningi nie są intensywne, chodzi przede wszystkim o dotlenienie organizmu i rozruszanie mięśni, połączone z przyjemnością spaceru.

Poziom 2 – „fitness”

Ten etap wymaga systematyczności oraz większej częstotliwości treningów. Powinno się chodzić przynajmniej 3 razy w tygodniu po półtorej godziny. Taki marsz wyraźnie poprawia wytrzymałość organizmu, sprzyja efektywnemu chudnięciu i rzeźbi sylwetkę.

Poziom 3 – „sportowy”

Na tym poziomie następuje znaczne urozmaicenie marszów. Wprowadza się skoki, bieganie, chodzenie po stromych zboczach itp. Jest to już spore wyzwanie sportowe, a treningi są dość wyczerpujące.

 

W Polsce działa Polska Federacja Nordic Walking, wyłączny przedstawiciel International Nordic Walking Association - INWA (Międzynarodowa Federacja Nordic Walking).