Dieta zgodna z grupą krwi

Kategoria: Dietetyka Opublikowano: piątek, 29 czerwiec 2012 Renata Kuroczycka

Krew odgrywa ogromną rolę w ewolucji gatunku ludzkiego. Dzięki przemianom, jakie zachodzą w jej strukturze, człowiek mógł przetrwać różnorodne warunki klimatyczne i środowiskowe. Poszczególne grupy krwi pojawiały się stopniowo, wraz z kolejnymi zmianami cywilizacyjnymi. Z pokolenia na pokolenie krew "dostosowywała się" do nowego trybu życia, nowych wyzwań i nowej diety.


Grupa O – „myśliwi"

Istniała już w głębokiej epoce kamiennej i do dziś jest jedną z najczęściej występujących grup na świecie. Pojawiła się w czasach, gdy głównym zajęciem ludzi było myślistwo, a podstawowym pożywieniem – mięso. Układ trawienny wyspecjalizował się wówczas w przyswajaniu i przetwarzaniu posiłków mięsnych. Współcześnie osoby z grupą krwi 0 również bardzo często preferują dietę opartą na mięsie i jego przetworach, gdyż ten właśnie jadłospis podświadomie najbardziej im odpowiada.

Sylwetka tych ludzi jest zwykle zwarta, sprawia wrażenie krzepkości i siły – są to cechy, które odziedziczyli po swych dalekich przodkach. Najczęściej cieszą się niezłym zdrowiem, mają jednak tendencję do szybkiego nabierania wagi. Ze względów zdrowotnych najkorzystniejszym trybem życia jest dla nich duża aktywność fizyczna (są przecież „myśliwymi"!) oraz menu skomponowane na bazie białka zwierzęcego. U osób z grupą krwi 0 system biologiczny dostosowany jest do metabolizowania niemal każdego gatunku mięsa oprócz drobiu. Wysoko proteinowa dieta wraz z systematycznym wysiłkiem fizycznym może sprawić, że długo zachowają zdrowie i sprawność psychofizyczną.

Produkty, które warto ograniczyć: produkty pszenne, biała kapusta, kalafior, kukurydza, pomarańcze, pieczarki, kawa, coca-cola, napoje gazowane, marynaty, drób.

Produkty obojętne: pomidor, marchew, ogórek, rzodkiewka.

Produkty wskazane: czerwone mięso, dziczyzna, wątróbka, pieczywo żytnie, kapusta włoska, brokuły, śliwki, kalarepa, banan, brzoskwinia, czereśnia, jabłko, gruszka.

 

Grupa A – „rolnicy"

Pojawiła się około 20 – 25 tys. lat temu, gdzieś w Azji lub na Bliskim Wschodzie, jako reakcja na nowy tryb życia. Gen tej grupy krwi zaczął się rozwijać wraz z powstaniem pierwszych społeczności rolniczych. System trawienny człowieka przestawił się wówczas na białko pochodzenia roślinnego, uzyskiwane z hodowli zbóż, warzyw i owoców. Mięso dzikich zwierząt zastąpione zostało mięsem ryb i skorupiaków morskich oraz drobiem. Mutacja genetyczna, która przyczyniła się do powstania krwi grupy A, nastąpiła w wyniku przystosowywania się organizmu ludzkiego do życia w warunkach zagęszczenia populacji i związanych z tym faktem licznych infekcji, a także całkowitą zmianą sposobu żywienia. W chwili obecnej grupa A jest najbardziej rozpowszechniona wśród mieszkańców Europy Zachodniej.

Dzisiejsi potomkowie spokojnych, osiadłych „rolników" mają najczęściej smukłą budowę ciała, są delikatnego zdrowia i – przy niewłaściwej diecie – szybko przybywają im dodatkowe kilogramy, których, z powodu spowolnionego metabolizmu, nie potrafią zrzucić. Po przodkach odziedziczyli złe trawienie mięsa oraz kłopoty z przyswajaniem nabiału. Najlepszym wariantem dietetycznym jest w ich wypadku menu skomponowane na bazie zasad makrobiotyki. Ze względu na delikatną konstrukcję fizyczną mogą zażywać umiarkowanego ruchu, który nie przesila mięśni i nie przeciąża stawów. Idealnym rozwiązaniem byłaby tutaj joga, spacery, rekreacyjna jazda na rowerze, lekka gra w kometkę, pływanie itp.

Produkty, które warto ograniczyć: wieprzowina, cielęcina, baranina, dziczyzna, kaczka, ryby tłuste, mleko pełne, maślanka, lody, ciężko strawne sery.

Produkty wskazane: wszelkiego rodzaju produkty zbożowe oraz większość dostępnych na rynku warzyw i owoców, w tym szczególnie: śliwki, rodzynki, ananas, wiśnie, brokuły, fasola, bób, groszek, pietruszka, kalarepa.

 

Grupa B – „koczownicy"

Rozwinęła się ok. 10 – 15 tysięcy lat temu w rejonie Himalajów, najprawdopodobniej jako odpowiedź organizmu na zmieniające się warunki klimatyczne. Całe populacje ludności rezygnowały wówczas z zajęć rolniczych, wybierając wędrowny tryb życia. Gen grupy B umocnił się na stałe wraz z opanowaniem Azji przez ludy mongolskie, które stworzyły kulturę zależną od wielkich stad udomowionych zwierząt. Nowe warunki społeczne wpłynęły na skład jadłospisu: nastąpił triumfalny powrót mięsa, pojawiły się również liczne przetwory mleczne – sery, masło, serwatki itp. Oprócz dziczyzny żywiono się mięsem kóz i baraniną. Nie gardzono także napotykanymi po drodze roślinami jadalnymi. W efekcie system biologiczny „koczowników" połączył w sobie zarówno cechy krwi grupy O, jak i grupy A. Rezultatem tej kombinacji jest odporny fizycznie i „wszystkożerny" osobnik z grupą krwi B.

Dzisiejsi potomkowie ludów koczowniczych cieszą się na ogół dobrym zdrowiem i do późnych lat zachowują sprawność fizyczną. Są zwykle niezbyt wysocy, ale silni i wytrzymali na wysiłek. Wspaniały system odpornościowy pozwala im skutecznie bronić się przed wieloma chorobami i infekcjami, atakującymi współczesne społeczeństwo. Ich dieta jest bardzo zrównoważona i niezwykle bogata: mogą jeść dosłownie wszystko, byleby w rozsądnych granicach. Osobom z grupą krwi B dobrze służy systematyczny wysiłek fizyczny. Preferowane są tutaj sporty angażujące jak największą grupę mięśni, lecz nie prowadzące do przesilenia organizmu: pływanie, gra w siatkówkę, jogging itp.

Produkty, które warto ograniczyć: pieczywo pszenne, fasola, kukurydza, soczewica, drób, tłuste ryby.

Produkty wskazane: mięso czerwone, dziczyzna, wątróbka, królik, brokuły, buraki, bakłażany, papryka, ziemniaki, marchew, banan, winogrona, śliwki, mleko, jogurty, kefiry, jajka, sery, wino, kawa.

 

Grupa AB – „zagadkowi futuryści"

Najrzadsza i najmłodsza ze wszystkich grup. Wyodrębniła się ok. 1 – 1,5 tys. lat temu w rezultacie przemieszania kaukaskiej grupy A z mongolską B. Występuje zaledwie u 5% populacji ludzkiej na całym świecie. Stanowi swoistą zagadkę biologiczną, gdyż nie do końca wiadomo dlaczego powstała i co stymuluje jej dalszy rozwój. Część badaczy uważa, że grupa ta jest ciągle w fazie rozwoju, a pełnia jej możliwości zostanie ujawniona dopiero w dalekiej przyszłości. Obecnie wiadomo, że grupa AB „odziedziczyła" najważniejsze cechy grup A i B, dzięki czemu jej posiadacze mają bardziej wszechstronny system trawienny, wrodzoną odporność na pewnego rodzaju infekcje bakteryjne oraz naturalną umiejętność obrony przed wieloma chorobami współczesnej cywilizacji. Najlepszy dla nich profil dietetyczny nie został jeszcze do końca opracowany, ale wiadomo, że powinien być dość zróżnicowany.

Osoby z grupą krwi AB mogą jeść zarówno ryby i owoce morza, jak i mięso czerwone oraz drób. Jedynym warunkiem takiego odżywiania jest pewne ograniczenie porcji, aby były niewielkie i łatwe do strawienia, a także spożywane 4-5 razy dziennie. Oprócz dań mięsnych wskazane są potrawy na bazie warzyw, owoców i nabiału. Obowiązkowym dodatkiem do posiłków powinna być niegazowana woda mineralna, w ilości co najmniej dwóch litrów dziennie.

Produkty, których lepiej unikać: dziczyzna (kuropatwy, kaczki, przepiórki), krewetki, ciężkie sery żółte, olej sezamowy i słonecznikowy, orzechy laskowe, mak, słonecznik.

Produkty wskazane: mleko, sery białe, jogurt, makaron, drób, ryby, oliwa z oliwek, warzywa strączkowe, kalafior, kapusta, pomidory, pieczarki, śliwki, banan, jabłko, winogrona, maliny, czosnek, pietruszka.