Zdrowe pieczywo - o czym warto wiedzieć

Kategoria: Dietetyka Opublikowano: piątek, 14 wrzesień 2012 Renata Kuroczycka

Najzdrowszym pieczywem polecanym przez większość dietetyków jest ciemne pieczywo pełnoziarniste. Takie pożywienie doskonale współgra z naszą florą bakteryjną w jelitach, jesteśmy bowiem do niego przyzwyczajeni już od wielu stuleci.

 

Dzisiejsza mąka w większości pochodzi z ogromnych plantacji, obrabianych mechanicznie. W dawnych czasach ludzie sami uprawiali różnorodne zboża, sami również mielili swoją mąkę. Była ona mocno zanieczyszczona i marnej jakości. Miała za to sporo witamin, minerałów oraz błonnika. Z takiego właśnie surowca przygotowywali swoje wypieki i do takiego pieczywa przystosował się nasz organizm. Jedynie nieliczna klasa bogaczy mogła pozwolić sobie na produkty z oczyszczonej pszennej mąki. Białe pieczywo było luksusem, 90% społeczeństwa nie miało do niego dostępu. I całe szczęście, bo z czasem okazało się, że wcale nie służy ono naszemu zdrowiu.

 

Obecnie wiadomo już, że współcześnie produkowane pszenne pieczywo jest niemal jałowe pod względem odżywczym. Ma ogromną ilość tuczącej skrobi, mnóstwo chemicznych „ulepszaczy": spulchniaczy, utrwalaczy, odkwaszaczy, środków aromatycznych oraz barwników. Dzięki tym domieszkom białe pieczywo jest mięciutkie, puszyste i pachnące. Jest również na dłuższą metę szkodliwe dla organizmu: zamula jelita, degeneruje prawidłową mikroflorę w układzie trawiennym, wywołuje wzdęcia i inne zaburzenia zdrowotne. Według niektórych badaczy przyczynia się także do chorób reumatoidalnych. W związku z tym część dietetyków radzi zupełnie odstawić białe wypieki, inni zaś optują jedynie za mocnym ograniczeniem ich ilości, ale bez całkowitej rezygnacji z takich produktów.

 

Wybierając ciemne pieczywo, należy mieć świadomość, że nie każdy „brązowy" chleb jest zdrowotny. Część producentów uzyskuje ciemniejszy kolor, barwiąc wypieki np. karmelem. Aby mieć pewność, że ciemny chleb nie zawiera dodatkowych barwników, należy zwrócić uwagę na jego trzy elementy: strukturę, wagę oraz kolor.

  Struktura – w prawdziwym produkcie pełnoziarnistym widoczne są otręby i różnej wielkości kawałki ziaren.

   Waga – pieczywo bez karmelu jest dużo cięższe i ma nieco "gliniastą" konsystencję, podczas gdy produkty barwione są lekkie i puszyste.

  Kolor – wypieki z karmelem mają ładny brązowy kolor. Naturalny pełnoziarnisty chleb jest w kolorze szaro-brązowym i wygląda mniej atrakcyjnie.

 

Trzeba również wiedzieć, że popularne określenie „chleb razowy" także jest nieścisłe. Wypieki z czystej mąki razowej są kleiste, ciężkie i kwaśne. Aby tego uniknąć, producenci pieczywa dodają mąkę pszenną, która poprawia konsystencję i smak produktów.

 

UWAGA: pakowane gotowe pieczywo chrupie w postaci cienkich „deseczek" nie stanowi zamiennika dla ciemnego pieczywa pełnoziarnistego. To produkt dietetyczny, typu light, który może wspomagać odchudzanie, jednak pozbawiony jest wielu potrzebnych składników i elementów odżywczych.