Gimnastyka dla leniwych

Kategoria: Profilaktyka Opublikowano: piątek, 25 maj 2012 Renata Kuroczycka

Systematyczne uprawianie sportu to domena ludzi aktywnych, siłownia i wszelkie fitness cluby to miejsca dla wytrwałych, zaś codzienna gimnastyka domowa to zajęcie dla ludzi zdyscyplinowanych. A czy jest taki rodzaj ruchu, który można zaproponować zatwardziałym leniuchom? Jest - ćwiczenia izometryczne!

Ten rodzaj gimnastyki najlepiej sprawdza się u osób notorycznie unikających wysiłku fizycznego, którym ciężko zmobilizować się do jakichkolwiek zajęć sportowych i ruchowych.

Idea ćwiczeń izometrycznych nie jest wcale nowa, znali ją już bowiem wiejscy znachorzy. Jednak dopiero kilka lat temu ta forma trenowania ciała została doceniona przez specjalistów od kultury fizycznej.

 

Cała sztuka polega na spokojnym staniu, siedzeniu bądź leżeniu i systematycznym napinaniu a następnie rozluźnianiu mięśni poszczególnych partii ciała: rąk, nóg, brzucha, pośladków, barków itp. To chyba najprostsza forma aktywności ruchowej. Do takich ćwiczeń nie trzeba się przebierać ani kupować specjalistycznego sprzętu. Na pewno nikt się przy nich nie spoci, a przy tym można je wykonywać właściwie w dowolnym miejscu (na przystanku, w łóżku, w biurze, przy zlewozmywaku, podczas czytania książki czy gazety, a nawet siedząc na fotelu i oglądając telewizję!). Gimnastyka izometryczna, choć tak nieskomplikowana i niekłopotliwa, naprawdę DZIAŁA. Rzecz w tym, aby poświęcać jej przynajmniej 15 minut dziennie, a napinanie mięśni każdej partii ciała powtarzać minimum 5-10 razy. Systematyczne stosowanie tych ćwiczeń daje podobne rezultaty jak katowanie się do siódmych potów w sali gimnastycznej: mięśnie nabierają siły, stają się elastyczne i bardziej sprężyste. Owszem, usportowienie sylwetki trwa dłużej niż przy standardowej gimnastyce, ale za to jakże małym kosztem i wysiłkiem!

 

Zaletą gimnastyki izometrycznej jest również fakt, że uczy ona znajomości własnego organizmu. Z czasem człowiek sam na sobie przekonuje się jakie ma mięśnie i w jaki sposób one pracują. Poza tym z dobrodziejstw tej formy ćwiczeń może korzystać każdy. O ile uprawianie sportów czy chodzenie na siłownię lub aerobik obwarowane są pewnymi ograniczeniami zdrowotnymi i wiekowymi, o tyle w przypadku gimnastyki izometrycznej żadne zakazy nie obowiązują. Ćwiczenia te są całkowicie bezpieczne i wręcz zalecane, np. w przypadku obłożnej choroby (gdy konieczne jest długotrwałe unieruchomienie w łóżku), przy rehabilitacji złamanych kończyn (które są zwykle mocno osłabione po zdjęciu gipsu), po ciąży (aby mięśnie brzucha szybciej wróciły do dawnej kondycji) lub po zawale albo wylewie (kiedy wskazane jest bardzo umiarkowane tempo życia i spokojny powrót do sprawności).

 

Pierwsze rezultaty gimanstyki izometrycznej następują już 2-3 tygodniach regularnych ćwiczeń. Obserwuje się wówczas znaczne zwiększenie łatwości napinania i rozluźniania mięśni, pojawia się odczucie większej sprawności oraz lepszego panowania nad własnym ciałem. Na efekt delikatnego wyrzeźbienia sylwetki trzeba poczekać dłużej, lecz i on po jakimś czasie staje się wyraźnie zauważalny.